تبلیغات
کتابخانه عمومی فرهنگیان - تقسیم بندی گروه های سنی کودکان از "الف" تا"ب" و "ج" و...
درباره وبلاگ

کتابخانه عمومی فرهنگیان در سال 1370 در زمینی واقع در جنب پارک باهنر واقع در شهرک فرهنگیان به متراژ 650 متر مربع کلنگ زنی شد و در سال 1375 در یک طبقه بنا و افتتاح گردد. این کتابخانه دارای بخش هایی از جمله سالن آمفی تئاتر ،سالن مطالعه ، بخش مرجع،بخش مستقل کودکان و همچنین نماز خانه می باشد و در دو نوبت کاری صبح(ویژه برادران) و بعدازظهر(ویژه خواهران)به عموم مردم خدمات دهی می نماید.شیوه جستجوی کتاب به صورت رایانه ای انجام می شود همچنین دارای خدمات اینترنت به مراجعین نیز می باشد. به طور میانگین 13500 نسخه کتاب در این کتابخانه موجود می باشد و دارای 1200نفر عضو فعال می باشد.
مدیر وبلاگ : کتابخانه فرهنگیان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
کتابخانه عمومی فرهنگیان
((کتابخوانی باید از بدو کودکی در بچه ها نهادینه شود.))

سال‌ها پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به عنوان بزرگترین تولیدکننده آثار ویژه کودک و نوجوان فعالیت خود را آغاز کرد و تا به امروز بر اساس تجربه خود، تنها مرجع علمی تفکیک گروه‌های سنی کودک و نوجوان برای انتخاب مناسب کتاب به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مطالعه، تقسیم‌بندی موجود که همه آن را با گروه‌های سنی «الف»، «ب»، «ج»، «د» و «ه» می‌شناسیم در سال‌های پیش از انقلاب و از سوی کارشناسان برجسته تدوین شده است. این تقسیم‌بندی سال‌هاست به عنوان تنها مرجع انتخاب مناسب کتاب، در اختیار مربیان و والدین پشت جلد کتاب‌ها چاپ می‌شود و البته بسیاری از ناشران کودک و نوجوان نیز از آن تبعیت می‌کنند.

گرچه این تقسیم‌بندی تا حدود زیادی راه‌گشاست اما به اعتقاد کارشناسانی چون شهرام اقبال‌زاده و حمیدرضا شاه‌آبادی که خود مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده، نواقصی دارد. این نواقص بر اساس شنیده‌ها در شورای کارشناسان کودک و نوجوان کانون در دست بررسی است و گویا قرار است تغییرات جدیدی را در آینده شاهد باشیم.

در هر حال، تقسیم‌بندی موجود که با توجه به معیارهای تقسیم‌بندی روز اروپا و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودک و نوجوان از نگاه روانشناسان، استخراج شده می‌تواند همچنان مرجعی برای خرید مناسب والدین باشد. در ادامه با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودکان و نوجوانان به توضیح این گروه‌های سنی خواهیم پرداخت.

گروه سنی «الف»

از دید این تقسیم‌بندی گروه سنی «الف» به سال‌های پیش از دبستان اطلاق می‌شود؛ سال‌هایی از آن به دوران خردسالی تعبیر می‌شود و به گفته شهرام اقبال‌زاده دو دوره پیش از فراگیری زبان و پس از فراگیری زبان را دربرمی‌گیرد. در مرحله اول کودک با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می‌کند و در دوره دوم می‌توان از او انتظار درک روابط منطقی را در شکلی ساده داشت. در این دوره خردسال قوه تخیل قوی دارد اما توانایی درک حوادث پیچیده و روابط علی و معلولی را ندارد و باید با بازی و تصاویر او را جذب کرد. برای این گروه سنی می‌توان به کتاب‌هایی چون «می‌می‌نی» و «انگشتی‌ها» اشاره کرد.

گروه سنی «ب»

این گروه سنی، سال‌های آغاز دبستان (اول، دوم و سوم) را شامل می‌شود؛ دوره ابتدای دبستان، زمانی است که کودک توانایی درک روابط علی و معلولی و مسائل منطقی ساده را دارد، زبان را فراگرفته و خط را می‌شناسد و می‌تواند داستان‌های ساده درباره روابط بین انسا‌ن‌ها و مفاهیم تربیتی را درک کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کودک گروه سنی «ب» توانایی یادگیری و قدرت حافظه اوست که در نگارش و انتخاب کتاب می‌تواند مورد توجه باشد. یکی از کتاب‌های مناسب برای گروه سنی «ب» که تا حدودی قدرت تحلیل را به کودک می‌دهد، «پینوکیو» است.

گروه سنی «ج»

گروه سنی «ج» سال‌های پایانی دبستان را دربرمی‌گیرد که سال‌های سوم، چهارم و پنجم است و تا پایان سن کودکی. کودک در این سن، دارای تفکر انتزاعی رشدیافته، توانایی درک بالا، توجه ویژه به علت، آماده فعالیت‌های گروهی است و کتاب‌هایی که تفکر انتزاعی او درباره مفاهیمی چون محبت، همدردی، نوع‌دوستی، بخشش و ... را رشد می‌دهد بسیار مناسب خواهد بود. از سویی کتاب‌هایی که کودک را در اجتماع و درگیر روابط میان‌فردی کند نیز آثار مناسبی برای مطالعه دوران پایان کودکی است که از این میان می‌توان به «شازده کوچولو» اشاره کرد.

گروه سنی «د»

دوره راهنمایی یا ابتدای نوجوانی. این دوره، با توجه به تغییرات جسمی، روحی و اجتماعی نوجوان، دوره بسیار حساسی است. در این دوران، آثاری که ویژگی‌های شخصیتی نوجوان چون کنجکاوی، پرسشگری و تجربه‌های جدید را منعکس می‌کنند، می‌توانند کتاب‌های مناسبی باشند. در این دوره داستان‌هایی که شخصیت اصلی‌شان نوجوانی پرشور، کنجکاو و شجاع است، مورد توجه نوجوانان قرار می‌گیرد که برای نمونه می‌توان از «اولیور توئیست» و «قصه‌های مجید» نام برد.

گروه سنی «ه»

گروه سنی «ه» سال‌های دبیرستان یا مرحله دوم نوجوانی است؛ در این دوران نوجوان ضمن روبه‌رو شدن با تغییرات بسیار جسمی و روحی، درگیر تنش‌های بسیاری برای یافتن شخصیت خود است و در جریان این تنش‌ها، آثاری که الگوی مناسبی به او ارائه می‌دهند می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. البته باید مراقب بود این آثار، شکل صریح الگودهی را نداشته و چون آثار مطرح جهانی؛ «اولیور تویست»، «بینوایان» و ... ضمن تاکید بر مشکلات اجتماع که دیگر نوجوان درگیر آن است، کنجکاوی‌های او را نیز پاسخ دهند. در این دوران مفاهیمی چون ظلم، عدالت، احکام دینی، سرگذشت قهرمان‌های تاریخی و ... می‌تواند مطالعه خوبی را برای نوجوانان به ارمغان آورد. برای مثال باید به کتاب «اشراف‌زاده قهرمان» و «قلعه کارپات‌ها» اشاره کرد.

گروه‌های سنی «الف» تا «ه» از سال‌های قبل از انقلاب و در دهه 40 و 50 تدوین شده و تا امروز جایگاه خود را حفظ کرده است اما بنابر نظر کارشناسان، ضمن احترام به این تقسیم‌بندی، باید مروری دیگر بر آن داشت تا بتوان نواقص موجود از جمله تفکیک گروه 0-1، 1-3، 3-6 و هم‌چنین تفکیک صحیح‌تر سال‌های نوجوانی را در آینده شاهد بود. موردی که امروز نیز نیاز به آن به ویژه در گروه سنی نوجوانان احساس می‌شود




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر